Utredning av spårvidd

Trafikledsverket har utrett hur banförbindelsen med europeisk spårvidd skulle kunna utvidgas från Sverige till norra Finland. Utredningen blev klar i september 2025.

Utgångspunkter för planen

Trafikförbindelserna mellan Finland och västra Europa har ökat i betydelse på grund av det geopolitiska läget. Efter att Finland anslöt sig till Nato 2023 har också vikten av internationell militär rörlighet framhävts.

I juni 2024 gav kommunikationsministeriet Trafikledsverket i uppgift att före augusti 2025 utreda olika alternativ för hur den europeiska spårvidden skulle kunna utvidgas från Haparanda till den finska sidan. Avsikten var dessutom att samtidigt utreda behovet av att bygga eventuella nya banförbindelser med europeisk spårvidd. Vi utredde utvidgningen av den europeiska standardspårvidden till norra Finland med särskilt beaktande av den militära rörlighetens och industrins behov. 

För utredningen förde Trafikledsverket en dialog med till exempel försvarsministeriet, Försvarsmakten, Försörjningsberedskapscentralen, de viktigaste företagen, hamnarna, kommunerna, landskapsförbunden och järnvägsföretagen. Trafikledsverkets nordiska motsvarigheter, dvs. Trafikverket i Sverige och Jernbanedirektoratet i Norge, har också deltagit i samarbetet.

Spårvidden i Finland är 1 524 mm. Den europeiska standardspårvidden är 1 435 mm. Skillnaden mellan spårvidderna är 89 millimeter.

Planens mål

Syftet med utredningen var att öka kunskapsunderlaget. Inga beslut fattas i samband med utredningen.

Avsikten var att hitta svar på bland annat följande frågor:

  • Vilken efterfrågan och vilket behov skulle det finnas av en europeisk standardspårvidd från Sverige till Finland?
  • Vilket behov skulle persontrafiken ha? Och godstrafiken?
  • Hur skulle en utvidgning av standardspårvidden från Sverige till Finland påverka den militära rörligheten och försörjningsberedskapen?
  • Hurdana trafik- och transportflöden skulle kunna finnas i norra Finland med europeisk standardspårvidd?
  • Hurdana behov finns det av att utveckla infrastrukturen? Och hur mycket kostar de?
  • Mer omfattande konsekvenser och kostnader av en eventuell reform?

Planeringens framskridande och tidtabell

Arbetet inleddes hösten 2024 med en utredning av efterfrågan på gods- och persontrafik. 

De tekniska utredningarna inleddes i slutet av 2024 med allmänna granskningar av lösningarna. Under 2025 gjordes egentliga granskningar av banförbindelserna, en kostnadskalkyl utarbetades och konsekvenserna av lösningarna bedömdes. Dessutom har man granskat materielbaserade axel- och boggiändringslösningar. 
Under våren 2025 har vi gjort en projektutvärdering som också innefattar en lönsamhetskalkyl. Arbetet innefattar också analys av egenskaperna och statusen hos bannäten i Sverige och Norge.

Utredningsarbetet resulterade i separata utredningar av olika delar och en huvudutredning som sammanställde arbetet och även kompletterade utredningarna. Utredningarna publicerades i september 2025.